onsdag 3 juni 2015

Beskrivning av skrin

Jag valde att göra ett skrin med ett genomskinligt lock. 

För att tillverka skrinet behöver du:
Papper, penna, linjal, furu, furu-plywood, geringssåg, tving, halvrund fil, hyvel, trälim, sandpapper, lack, pensel, borr, skruv, spik, plastskiva, knopp.

      Gör så här: 

1. Rita upp din ritning på ett papper med de mått du vill ha. Jag använde måtten 250x180, (kortsidan: 180x120 långsidan: 235x120)

2. Välj ut en passande träbit och rita upp dina mått. Jag valde en furuplanka och en furu-plywoodskiva. 

3.  På furu-plywooden ritar du ut undersidan, och kort- och långsidorna. På furuplankan ritar du ut de fyra bitarna som ska skapa ovansidan/locket. 

4. När du ritat ut dina bitar ska du såga ut dem. Jag fick hjälp av en lärare som hade tillstånd att såga med bandsågen, annars kan man använda sig av en figursåg eller en geringssåg. 

5. Det var lite lurigt att försöka få ihop ramen, med de gerade hörnen, till locket men med ett speciellt redskap lyckades jag, med hjälp av en lärare, få ihop det. Detta kanske funkar även med tvingar, men jag skulle föreslå att fråga en lärare om detta. När man fått ihop det låter man ramen ligga i de fyra timmar som behövs för att limmet ska torka. 

6. Under tiden som ramen ligger och torkar kan man sätta ihop resten av bitarna så att de är redo när ramen är klar. Man sätter ihop bitarna med hjälp av trälim och tvingar. 
Tänk på att inte ta för mycket lim. 
Detta behöver sedan stå och torka i ca 10-15 minuter innan bitarna sitter på plats ordentligt.

7. När ramen till locket är torrt ska du sätta fast plasten. Detta gör du genom att lägga plastskivan, utan skyddsplasten som sitter på vardera sida om skivan, i ramens utskärda del. Sedan spikar du in väldigt små spikar strax ovanför plasten så att den hålls på plats. Plasten hade måtten ca 210x140. 

8. Efter du har satt fast plasten, sätter du fast knoppen, så att man kan öppna lådan. Detta gör du med en stjärnskruv och en borr. 

9. När allt är torrt och sitter fast på rätt ställe, kan man slipa ned ojämnheter med sandpapper och en halvrund fil. Då får man en slätare och mer jämn yta på lådan, och den ser bättre ut. 

10. Nu kan du måla lådan. Jag bestämde mig för att lacka lådan med trälack. Då tog jag en ren pensel och drog på ett tunt lager lack på lådans alla sidor. När du är klar med att måla din låda får du inte glömma att rengöra penseln och sätta på locket på färgburkarna du använde, annars kommer de förstöras. 

11. När färgen har torkat kan du ta hem din låda, jag hoppas du är nöjd med ditt arbete!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar